WordPress: Backup maken van je website

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in Wordpress

WordPress backup makenJe moet er niet aan denken dat je op een dag je hele website en de content kwijt bent. Op het web worden regelmatig hulpkreten uitgeslaakt omdat iemand’s website gecrasht is. Zorg daarom dat je regelmatig een backup maakt van je hele website (bestanden, mappen & database).

Als je een WordPress website hebt geïnstalleerd met Installatron, dan laat ik je in de screencast “WordPress: Hoe maak je een backup van je website met Installatron?” zien hoe je makkelijk een backup kunt maken. Heb je geen Installatron? Lees dan het artikel “Backup maken van je WordPress website (WordPress Backup to Dropbox)“.

Een backup maken kost bijna geen tijd. Dus… Ga jij vanaf nu ook een backup maken van  je WordPress website?

Backup maken van je WordPress website (WordPress Backup to Dropbox)

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in Wordpress

WordPress backup makenDe plugin “WordPress Backup to Dropbox” zorgt ervoor dat je een backup kunt maken van je waardevolle WordPress website. De backup wordt rechtstreeks opgeslagen in je Dropbox en bevat alle bestanden, mappen en je database. Je hele WordPress website dus. De backup kan periodiek ingeroosterd worden door het kiezen van een dag en tijdstip. Daarnaast kun je de frequentie instellen.

Hoe vaak moet ik een backup draaien?

Heb je een website waar weinig aan verandert dan is 1x per maand voldoende. Voeg je wekelijks nieuwe content toe? Dan is 1x per week voldoende. Heb je een webshop, dan is een dagelijkse backup zeker geen overbodige luxe.

Met een klein beetje moeite bespaar je jezelf veel hoofdpijn en hoge kosten! Er is geen geldige reden om geen backups te maken ;).
Bekijk meer info op wordpress.org | Download via wordpress.org

Screenshot van WordPress Backup to Dropbox: Wordpress_Backup_to_Dropbox

Professionele e-mailmarketing voor (Magento)webshops

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in E-mailmarketing

sku_magento_productVoor het blog van Copernica heb ik een bericht geschreven waarin omschreven wordt hoe webshops efficiënter producten in hun e-mailnieuwsbrieven kunnen verwerken. Dit artikel is specifiek gericht op Magentoshops in combinatie met de professionele Copernica Marketing Software. Heb je wel een webshop maar geen Magento? Ook dan is dit artikel van waarde.

Heb je een Magentowebshop? Ben je op zoek naar een manier om snel en makkelijk je nieuwsbrieven te vullen met producten zonder teksten en afbeeldingen te moeten copy/pasten? Dit artikel zal je enorm op weg helpen: Magentowebshops: Middels SKU’s je nieuwsbrieven snel en makkelijk versturen

WordPress toont ongewenst volledige tekst blogberichten

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in Wordpress

Als je een WordPress website hebt met een blog waar op de blogpagina ongewenst de volledige tekst van je blogberichten wordt getoond, dan biedt onderstaande uitleg uitkomst hoe je dit kunt oplossen.

Allereerst ben je er van verzekerd dat je vanuit de “Instellingen –> Lezen –> Voor elk artikel in de feed, toon (v) Samenvatting” hebt aangezet. Als dit geen effect heeft, dan kun je onderstaande stappen doorlopen. Hierbij is lichte technische kennis vereist.

Hoewel onderstaande oplossing afgestemd is op het probleem met het thema Twenty Eleven, geeft het je ook inzicht in hoe je dit bij een ander thema kunt aanpassen.

Voor de onderstaande aanpassing raad ik aan dat je vooraf een backup maakt van het bestand welke je gaat bewerken. Maak aanpassingen bij voorkeur in een Child Theme. Als je geen Child Theme gebruikt, dan loop je het risico dat je bij een update van het thema  je wijzigingen kwijt raakt.

Het thema Twenty Eleven heeft een bestand genaamd content.php welke je via FTP of via de bewerker kunt opzoeken. Hier tref je op regel 41 de volgende code aan: Pas “the_content” aan naar “the_excerpt” zoals in het voorbeeld hieronder: Het gebruik van een Child Theme geeft je alle voordelen van toekomstige updates bij je template met behoud van je eigen aanpassingen zoals deze.

Heb je vragen, opmerkingen of toevoegingen? Laat ze hieronder achter!

WordPress: Reacties toestaan aan-/uitzetten lukt niet

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in Wordpress

In WordPress kun je instellingen opgeven om reacties toe te staan of uit te zetten. Als je dit gebruikt dan herken je de volgende situatie ongetwijfeld: Je hebt een WordPress website en je wilt je reacties inschakelen of juist uitschakelen maar het werkt niet.

Je probeert dit onder de algemene instellingen: Dashboard –> Instellingen –> Reacties Na het aanvinken en opslaan refresh je je website maar geen geluk. Zoals omschreven is dit enkel van toepassing op nieuwe berichten:

Reacties aanzetten voor nieuwe pagina's/berichten

Reacties aanzetten voor nieuwe pagina’s/berichten



Je probeert het nu bij je pagina of bericht onder deze instellingen:

Checkboxes voor reacties

Checkboxes voor reacties



Na het aanvinken en opslaan refresh je nog een keer je website maar wederom geen geluk!

Wat gaat hier mis? De bovengenoemde instellingen hebben geen effect en je kunt op individuele pagina’s en berichten geen veranderingen aanbrengen. De mogelijkheid voor reacties staat voor nieuwe pagina’s en berichten ofwel overal aan of overal uit en op bestaande pagina’s of berichten kun je geen wijzigingen aanbrengen. Althans zo lijkt het.

Nu lichte paniek…Is er dan wel een oplossing? Jazeker die is er gelukkig. Je kunt dit op twee manieren doen:

De eerste manier. Open het betreffende bericht of de pagina waar je reactie aan of uit wilt schakelen. Zorg eerst dat je de vinkjes uit het vorige screenshot aanzet en opslaat. Nu krijg je onder het veld waar je de tekst kan typen een extra blok met opties met de titel “Reacties”. Zet nu het vinkje zoals in onderstaand screenshot aan of uit en sla je wijzigingen op..:

Reacties toestaan

Reacties toestaan



De tweede manier: Stap 1: Zoek in het overzicht van je pagina’s of berichten degene waarbij je reacties aan of uit wilt zetten. Klik nu bij het betreffende bericht op de link “Snel bewerken”:

snel bewerken

Snel bewerken



Stap 2: Vink het vakje “Reacties toestaan” aan of uit en kies “Bijwerken”. Thats it!

Reacties toestaan bij snel bewerken

Reacties toestaan bij snel bewerken



Aanvulling door Ruud Evers: Met betrekking tot reacties zijn er nog twee andere aspecten interessant om te vermelden. Namelijk ten eerste, dat er de mogelijkheid is om reacties automatisch uit te schakelen wanneer een bericht ouder is dan een x aantal dagen (Dashboard –> Instellingen –> Reacties). Ten tweede, dat je via het overzicht van alle pagina’s of via een plugin ook heel gemakkelijk de reactiemogelijkheid voor alle bestaande berichten of pagina’s kunt in- of uitschakelen.

Heb je nog vragen of toevoegingen? Laat ze gerust hieronder achter.

WordPress: Vertaalfout “Geplaatst door” in plaats van “Geplaatst op” (Thema Twenty Eleven)

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in Wordpress

Wellicht ben je enige tijd geleden net als ik verrast door de tekst “Geplaatst door” gevolgd door een datum op je WordPress website bij berichten:

WordPress-geplaatst-door

WordPress geplaatst door



Dit hoort uiteraard “Geplaatst op” te zijn. Wellicht was je net als ik in de war en ben je aan het zoeken geweest en ging je twijfelen of dit niet altijd al fout heeft gestaan? Als je een beetje technisch bent ben je misschien zelfs wel op zoek gegaan naar de bron waar je dit kon aanpassen.

Hoe komt dit precies? De fout ligt niet aan jou. Waarschijnlijk maak je gebruik van het thema “Twenty Eleven”. In de vertalingen van het thema zit een fout.

Hoe kun je dit oplossen? Het probleem zit in de vertaalde bestanden (wp-content/languages/themes/twentyeleven-nl_NL.mo & wp-content/languages/themes/twentyeleven-nl_NL.po) echter kun je deze bestanden niet zomaar bewerken met een editor als kladblok of Notepad++.

Met een beetje technische kennis van FTP kun je dit zelf oplossen. Download op de Handleidingen WordPress website de Vertaling Twenty-eleven thema versie 1.5.

Werkwijze aanpassen vertaling van de thema’s:
  1. Unzip de vertaling van het betreffende thema
  2. plaats het nl_NL.mo bestand in /wp-content/themes/thema-naam/languages/ van het betreffende thema.
  3. Klaar.
Als je dit aanpast en zorgt dat dit aangepaste bestand op je webserver geüpload is dan werkt het weer zoals het hoort.

Succes!

Professionaliseer je e-mailmarketing campagnes

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in CRM, E-mailmarketing

Voor sommige marketeers is het niet altijd duidelijk. Waarom zouden ze gebruik maken van marketingsoftware als ze al een CRM-systeem hebben? Wat zijn de voordelen van het gebruik van marketingsoftware?

CRM- en marketingsoftware: wat is het verschil?

Een CRM-systeem is uitermate geschikt voor het opslaan van informatie. NAW-gegevens, contactmomenten, aankopen uit het verleden.

Marketingsoftware is echter veel meer gericht op de externe communicatie en maakt gebruik van de informatie in het CRM-systeem (of die in de eigen database) om effectief te gebruiken voor externe communicatie met (potentiële) klanten.

Bij marketingsoftware gaat het dus meer om het daadwerkelijke contact met de klant, en het genereren van traffic naar een website bijvoorbeeld. Of het verhogen van de omzet van een webshop.

Lees alle voordelen op de website van Copernica: Wat is het verschil tussen CRM- en marketingsoftware?
1

Blog: Beste tijdstip voor het versturen van je e-mailing

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in E-mailmarketing

1Door Arjen van Beek van Juisd Marketing verscheen onderstaand bericht op 7/03/2013 op DMmediaplein.
Deze blog is geschreven naar aanleiding van de infographic van DMmediaplein over de timing van je e-mailing. In deze blog licht ik het advies uit de infographic over het beste tijdstip om je e-mailing te verzenden, verder toe.
Experts zijn het erover eens, de beste dag en het beste tijdstip voor de verzending van je e-mailing is afhankelijk van je doelgroep. De beste manier om erachter te komen welk tijdstip dat is, is door te testen. Helemaal mee eens! Geen betere data, dan je eigen data. Toch durf ik op basis van de infographic van DMmediaplein over de timing van e-mailmarketing het volgende advies te geven: Stuur geen e-mailing om 10.00 uur ‘s ochtends, zoals de meeste Nederlandse bedrijven juist wel blijken te doen! Lees het volledige bericht op DMmediaplein.
MailerQ_544_306_s_c1_smart_scale

Marketingfacts: E-mailmarketing markt opengebroken

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in E-mailmarketing

MailerQ_544_306_s_c1_smart_scaleOp 28 februari 2013 verscheen onderstaand bericht op de Marketingfacts website. Copernica Marketing Software heeft eigen mail transfer agent-software opengesteld voor andere e-mail service providers.

Eerder deze week kondigde Copernica, leverancier van software voor e-mailmarketing, webpagina’s, mobile en automatische campagnes, aan een eigen mail transfer agent (MTA) op de markt te brengen, MailerQ. Een opmerkelijke move, niet alleen omdat het een achterwaartse kanaalintegratie betreft waarbij Copernica de rol van een leverancier overneemt, maar vooral ook omdat de markt voor dergelijke leveranciers vastgeroest leek.

Opschudding?

De lancering van MailerQ zou wel eens flinke opschudding kunnen geven in een markt waarin de kaarten toch leken te zijn geschud en uitgedeeld.

Het volledige bericht kun je lezen op de Marketingfacts website.
mailerq-fast

Gratis Mail Transfer Agent MailerQ gelanceerd door Copernica

Geschreven door Jeroen Groenhart, Online tips & trucs op . Geplaatst in E-mailmarketing

mailerq-fastOp 26 februari 2013 heeft Copernica een persbericht gepubliceerd over de lancering van MailerQ, een Mail Transfer Agent waarmee gebruikers met hoge snelheid een groot aantal e-mails versturen. MailerQ biedt daarmee een gratis alternatief voor Mail Transfer Agents als Power MTA van Port25, waar gebruikers al snel honderden euro’s per maand voor betalen. Een Mail Transfer Agent of MTA is de software die een mailserver gebruikt om e-mails te versturen. MailerQ werd in eerste instantie ontwikkeld om te gebruiken voor het verzenden van e-mails met Copernica Marketing Software. De MailerQ software is nu ook door derden gratis te gebruiken.

“MailerQ is een handige oplossing voor iedereen die snel veel e-mails wil versturen,” aldus Michael Linthorst, Managing Partner van Copernica. “Op MailerQ is er ook een forum beschikbaar waar gebruikers ondermeer ervaringen kunnen delen. Met deze informatie kunnen wij het product beter maken. Daarom is het product vrij beschikbaar voor iedereen, zelfs voor onze concurrenten.”

Dit artikel is verschenen op de site van Emerce. Klik hier voor het volledige bericht.
gay webcam
private webcam sessions